Jysk tangkaviar erobrer hylder i amerikansk dagligvarekæmpe

Øget fokus på bæredygtighed har været med til at åbne dørene for Jens Møller Products til den største amerikanske supermarkedskæde med selskabets tangprodukter Cavi-art.

AF TORBEN SALOMONSEN Offentliggjort: 18.03.21 kl. 12:04 Trods trængslerne ved pandemiens rasen, er der masser af lyspunkter for den jyske producent af tangkaviar Jens Møller Products. Selskabet, der producerer tangperler til både detail og foodservice, har nemlig sparket døren ind hos verdens største dagligvarekoncern Walmart. Den amerikanske kæmpe med over 4000 butikker og et enormt onlinesalg i USA har dermed fået dansk tangkaviar under navnet Cavi-art på hylderne. “Aftalen er landet i slutningen af 2020 og vi kom ind i de første butikker i slutningen af 2020. Walmart vil gerne lave en udfasning af deres egen rogn og så kommer vores rogn ind i stedet,” siger Jens Christian Møller, der er adm. direktør i familiefirmaet og søn af stifteren Jens Møller. Jens Møller lavede tangkaviar ved et uheld  Han ønsker endnu ikke at sætte mål op for det amerikanske salg, hvor der også er mindre tradition for salg af kaviarprodukter i dagligvaresegmentet. Men han glæder sig over, at det danske produkt taler lige ind i tidens ånd med bæredygtighed – og så tilmed er billigere end fiskeprodukterne “Vi håber på, at vores almindelige kaviar kan komme bredere ud i detailleddet. Og så er det bare sjovt, at det er USA der køber ind på det bæredygtige danske produkt,” siger Jens Christian Møller.

Foto: PRFoto: PR 

Familieselskabet har netop offentliggjort regnskabstal for 2020, hvor aktiviteterne gik ned som følge af foodservicedykket. Omsætningen oplyses ikke, men bruttofortjenesten landede på 6,3 mio. kr. mod 10,2 mio. kr. i 2019. På bundlinjen ender Jens Møller Products med et plus på 1,8 mio. kr. sammenlignet med 3,1 mio. kr. året før. Satser hårdt på sushi Ud over detailhandlen sætter tangselskabet nu meget større tryk mod eksponeringen mod sushileverandørerne i Europa. Jens Møller Products har således udviklet en ny, mere raffineret tangkaviar under navnet Tosago, der skal være et alternativ til fiskeæggene fra arterne tobiko og masago – deraf navnet. “Vi lancerede tangperlerne til sushi i slutningen af 2020, hvor vi fik et gennembrud med produktet, der kræver en helt anden produktionsmetode. Derfor har vi planer om at lancere det, så alle sushirestauranter i Europa kan få gratis vareprøver,” siger Jens Christian Møller, der er overbevist om, at tangproduktet rammer plet på alle parametre til sushibrug. “Vi synes vores produkt er så godt og har fået god respons på det, at vi føler os overbeviste om, at når de får det i hænderne, skal de nok efterspørge det. Det taler ind i en anden dagsorden og har en anden pris,” siger tangdirektøren. Selskabet er forsigtige med at indstille den økonomiske målskive for året, da restriktionerne er en barriere for lanceringen af nye produkter. “Vi forventer stærkt at få opgang, men det er svært at spå om. Vi vil gerne have lanceret tosako på messer rundt om i Europa, og derfor bliver det måske ikke den vækst vi har håbet på.” 


Seneste indlæg
Kategorier